• facebook
  • google
  • twitter

Hampaat ja sokeri

  • Posted on: 16.11.2018
  • By:

Sokeri on monessa mielessä epäterveellistä ja altistaa muun muassa paino-ongelmille ja diabetekselle. Hampaat ja sokeri eivät myöskään ole ystäviä. Sokeripitoinen ruokavalio altistaa hampaat kariekselle eli reikiintymiselle.

Hampaat ja sokeri

 

 

 

 

 

Sokeri altistaa hampaat reikiintymiselle

Hampaat voivat hyvästä hoidosta huolimatta reikiintyä, jos nauttii usein sokeripitoisia ruokia. Sokeri on haitallista hampaille monella tapaa. Suun bakteerit käyttävät sokeria ravinnokseen ja lisääntyvät sekä kasvavat sokerin avulla.

Jotkin suun bakteerit myös käyttävät sokereita happojen muodostamiseen. Bakteeritoiminnan seurauksena syntyneet hapot liuottavat hammaskiillettä ja ajan mittaan seurauksena on reikiintyminen.

Lisäksi sokerit lisäävät plakin, eli bakteeripeitteen, määrää hampaan pinnalla ja siten lisäävät hammaskiven muodostumista. Hammaskivi antaa bakteereille hyvän tarttumapinnan ja altistaa kariekselle.

Vaikka sokeri on tunnetusti haitallista hampaille, myös sokerittomat ruoat voivat altistaa hampaat reikiintymiselle. Esimerkiksi sokerittomat virvoitusjuomat ovat usein nautittuna haitallisia hampaille, sillä ne happamina liuottavat hammaskiillettä.

Hampaat ja sokeri – terveellinen ruokavalio

Terveellisesta ruokavaliosta ei tarvitse karsia kaikkia herkkuja. Tärkeää on sopivan, säännöllisen ruokailurytmin säilyttäminen ja herkuttelun pitäminen kohtuullisena.

Ruokailurytmi on hyvä pitää tasaisena, se on hampaiden lisäksi hyväksi myös verensokerille. Tiheää napostelua tulee välttää, jotta hampaat ehtivät toipua happohyökkäyksien välillä.

Terveelliseen ruokavalioon kannattaa sisällyttää kokonaisia hedelmiä ja marjoja, vihanneksia ja täysjyväviljoja. Pureskelua vaativa ruoka on hyväksi hampaille, sillä se edistää syljeneritystä. Paras janojuoma on tavallinen hanavesi.

Sokeripitoisia juomia, kuten virvoitusjuomat ja hedelmämehut, tulisi nauttia korkeintaan muutama kerta viikossa. Samoin makeisten, leivosten, keksien, siirappien, hunajan ja perunalastujen käyttö tulisi rajoittaa muutamaan kertaan viikossa.

Hampaat ja sokeri – eri sokerilaadut

Erilaisia sokereita on paljon ja ne kaikki eivät käyttäydy samoin hampaiden suhteen. Sokerin laadun lisäksi myös ruoka-aineen sokerimäärällä ja ajalla, jonka ruoka on suussa, on väliä hampaiden terveyden kannalta.

Sokeripitoisista tuotteista vähemmän vahingollisia ovat ne, jotka viipyvät suussa vain hetken, kuten sokerilliset juomat. Sen sijaan tahmeat, sokeripitoiset ruoat, esimerkiksi toffeemakeiset, saattavat pahimmillaan jäädä hampaiden pinnoille tunneiksi. Nopeasti suusta poistuvia tuotteitakaan ei silti pidä nauttia jatkuvasti.

Kaikkia makea ei ole haitallista hampaille. Makeutusaineista seuraavia bakteerit eivät pysty hyödyntämään: keinotekoiset makeutusaineet, isomaltoosi, ksylitoli, maltitoli, mannitoli, sorbitoli ja stevia.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että makeutusaineilla voi olla muita haittavaikutuksia, esimerkiksi aspartaamia pidetään terveydelle haitallisena, vaikka se ei hampaita vahingoita. Ksylitoli ja stevia puolestaan esimerkiksi ovat vaarattomia makeutusaineita, joskin ksylitolilla voi runsaasti nautittuna olla laksatiivisia vaikutuksia. Ksylitoli on kuitenkin erityisen hyvä makeutusaine hampaiden kannalta, sillä se myös suojaa hampaita.

Suun bakteerit pystyvät muodostamaan haitallisia happoja seuraavista makeutusaineista: fruktoosi, glukoosi, laktoosi, maltoosi, sakkaroosi ja tärkkelyssiirappi.

Laktoosi, eli maitosokeri, on näistä yleensä vaarattomin hampaille, koska maitotuotteiden kalsium neutraloi haittavaikutuksia. Lisättyä sokeria sisältävät maitotuotteetkin, esimerkiksi jogurtit, voivat silti olla haitallisia hampaille.

Lue lisää:

Ruokavalio ja suun terveys

Suun terveys ja ruokailuajat

Miten ksylitolituotteet suojelevat hampaita?

Hammaslääkärikeskus Furka

TÄSTÄ OULUN NETTIAJANVARAUKSEEN

TÄSTÄ IIN NETTIAJANVARAUKSEEN