• facebook
  • google
  • twitter

Suun terveys ja ruokailuajat

  • Posted on: 17.4.2018
  • By:

Ruokailutottumuksilla on suuri merkitys suun terveydelle. Suurin osa varmasti tietääkin, että sokeriset ja happamat ruoat eivät tee hyvää hampaille, mutta myös ruokailurytmillä on merkitystä. Jokaisen ruokailun jälkeen suussasi nimittäin tapahtuu happohyökkäys. Säännölliset ruokailuajat ja napostelun välttäminen ruokailujen välissä suojelevat hampaita eroosiolta.

 

happohyökkäys

 

 

 

 

 

Happohyökkäys tulee aina kun syöt

Aina kun syöt, suussasi tapahtuu happohyökkäys, joka liuottaa mineraaleja hampaiden pinnalta. Sylki auttaa neutralisoimaan happojen vaikutusta. Sylki ei kuitenkaan ehdi korjaamaan vaurioita, jos happohyökkäyksiä on usein. Suositeltavaa on, että ruokailukertoja on päivässä neljästä kuuteen. Aterioiden välillä napostelua on vältettävä, jotta happohyökkäyksien määrä vuorokaudessa ei ole liian suuri.

Sokerisia herkkuja ja happamia ruokia ei hampaiden terveyden vuoksi ole tarpeen jättää täysin pois ruokavaliosta. Keskitä herkutteluhetket kuitenkin aterioden yhteyteen ja säästät hampaitasi. Hapolliset virvoitusjuomat ja mehut on parempi jättää harvoihin herkutteluhetkiin ja nauttiaa janojuomana vettä.

Pureskele kunnolla

Pureskelu edistää syljen eritystä ja autta neutralisoimaan happoja suussa. Marjat, hedelmät ja vihannekset onkin parempi nauttia kokonaisina mehujen ja smoothieiden sijaan, jotta hampaat saavat työskennellä ja syljeneritys lisääntyy.

Ruoan päätteeksi voi myös pureskella pari palaa kovaa juustoa, jotta happohyökkäys neutralisoituu. Ksylitolipurukumin pureskelu tai ksylitolipastillin nauttiminen aterian päätteeksi on aina myös hyvä idea. Ksylitoli itsessään jo suojaa hampaita, mutta purukumin pureskelu tai pastillin imeskely auttaa niin ikään syljen erityksessä. Suun huuhtominen vedelle ruokailun päätteeksi on myös hyvä tapa.

Harjaa hampaat oikeaan aikaan

Hampaiden harjaus kahdesti päivässä on suuhygienian kulmakiviä. Hampaiden pesukin kuitenkin kannattaa ajoittaa oikein. Happohyökkäyksen aikana hampaiden pinta on pehmeämpi mineraalien liuetessa. Hampaita ei siis kannata harjata pian ruokailun jälkeen, jolloin hampaat kuluvat helpommin. Parasta on odotella vähintään puoli tuntia, mutta mieluiten tunti, ruokailun jälkeen ennen hampaiden pesua. Vastaavasti syödä ei kannata liian pian hampaiden pesun jälkeen.

Hampaiden harjauksen päätteeksi moni purskuttelee vettä suussa tai ainakin huuhtelee suun vedellä. Tämä ei ole missään nimessä välttämätöntä ja ylimääräiset hammastahnat voi vain sylkäistä pois suusta. Liiallinen suun huuhtelu hampaiden pesun jälkeen huuhtoo suusta hampaita suojaavat fluorit. Jätä siis purskuttelu pois ja korkeintaan huuhtele suu pikaisesti.

Lue lisää:

Kiiilteen liukeneminen eli hammaseroosio

Ruokavalio ja suun terveys

Karies eli hampaiden reikiintyminen

Hammaslääkärikeskus Furka:

NETTIAJANVARAUS OULU

NETTIAJANVARAUS II