• facebook
  • google
  • twitter

Karieksen ehkäisy – viisi vinkkiä karieksen ehkäisyyn

  • Posted on: 10.11.2019
  • By:

Karies on yksi maailman yleisimmistä sairauksista. Karies, eli hampaiden reikiintyminen, on infektiotauti. Karieksen ehkäisy perustuu omiin elintapoihin sekä huolelliseen hampaiden kotihoitoon. Lue vinkkimme karieksen ehkäisyyn.

karieksen ehkäisy

 

 

 

 

 

Mitä on karies?

Karies on hampaiden reikiintymistä. Se on infektiotauti, joka useimmille tarttuu jo lapsena, tyypillisesti vanhemmiltamme. Kariesbakteerit hampaan pinnalla reagoivat ruokavaliostamme tulevien sokereiden kanssa ja muodostavat happoa. Syntynyt happo liuottaa hammaskiilteen mineraaleja ja ajan mittaan hampaaseen syntyy reikä.

Karieksen ehkäisy

Karieksen ehkäisy on mahdollista omilla elintavoilla ja hyvällä suuhygienialla. Myös säännölliset hammaslääkärin tarkastukset ovat tärkeitä, jotta alkavat ongelmat voidaan huomata ajoissa ja hoitaa. Hammaslääkärisi myös opastaa tarvittaessa kotihoidossa ja kertoo terveellisistä elintavoista.

Jo alulle päässyt reikäkin on vielä mahdollista pysäyttää. Alkava karies voi pysähtyä, kun kotihoitoa tehostaa ja välttelee kariekselle altistavia ruokia ja juomia sekä tapoja.

Karieksen ehkäisy – viisi vinkkiä

1. Pese hampaat kahdesti päivässä fluorihammastahnalla

Kariesbakteerit hampaiden pinnalla aiheuttavat karieksen. Bakteerien määrä pysyy minimissään, kun hampaat pestään aamuin illoin. Hammasharjalla bakteeripeite poistetaan mekaanisesti. Hammaslääkärit suosittelevat fluorihammastahnan käyttöä, sillä fluori tutkitusti ehkäisee hampaiden reikiintymistä. Fluori hidastaa bakteerien aineenvaihduntaa ja happojen tuottoa sekä auttaa hammaskiilteestä liuenneita mineraaleja uudelleenmineralisoitumaan.

2. Puhdista hammasvälit päivittäin

Kariesbakteerit pesivät myös hammasväleissä. Hammasharjalla ei hampaiden välejä saa kunnolla puhtaaksi, joten hammasvälit tulee puhdistaa joka päivä erillisellä välineellä. Hammasvälit voi puhdistaa hammaslangalla, hammasväliharjalla tai hammastikulla. Hammasvälien alkavia reikiä on vaikea havaita, joten hampaista tulisi ottaa välillä röntgenkuvat, joista mahdolliset hammasvälien reiät voidaan todeta.

3. Vältä napostelua

Hampaiden kannalta sopiva määrä ruokailuja päivittäin on viisi tai kuusi. Jos ruokailuja on useampia, ei sylki ehdi korjata ruokailun jälkeisen happohyökkäyksen tuhoja. Sylki neutraloi ruokailun jälkeen suun happamuutta, mutta se ei ehdi tehdä työtään, jos seuraava happohyökkäys tulee liian pian. Vältä siis napostelua aterioitten välillä.

4. Nauti sokeria kohtuudella

Kariesbakteerit reagoivat sokerien kanssa aiheuttaen kariesta. Tästä syystä sokerien määrän tulisi pysyä kohtuullisena ruokavaliossa. Sokerisia herkkuja tulee nauttia kohtuudella ja mielellään aterioitten yhteydessä, ei omina herkkuhetkinään. Myös sokeristen mehujen ja virvoitusjuomien käyttö on hyvä pitää vähäisenä. Muista, että sokerittomat virvoitusjuomatkin ovat happamina haitallisia hampaiden terveydelle.

5. Huuhtele suu ruokailun jälkeen vedellä

Suun huuhtelu ruokailun jälkeen auttaa hampaita pysymään puhtaina. Huuhtelussaa hampaiden pinnalta lähtee pieniä ruoantähteitä, jotka muuten jäisivät ruokkimaan bakteereita. Huuhteluun käytetään vettä, sillä vesi ei sisällä hampaille haitallisia sokereita tai happoja. Muista, että suun huuhtelu ei kuitenkaan korvaa päivittäisiä hampaiden pesuja.

Lue lisää:

Suun ja hampaiden kotihoito

Karies eli hampaiden reikiintyminen

Miksi hammaslääkärit suosittelevat fluorihammastahnaa?

Ruokavalio ja suun terveys

Hammaslääkärikeskus Furka

TÄSTÄ OULUN NETTIAJANVARAUKSEEN

TÄSTÄ IIN NETTIAJANVARAUKSEEN