• facebook
  • google
  • twitter

Ruokavalio ja suun terveys

  • Posted on: 16.3.2017
  • By:

Ruokavalio ja suun terveysSäännöllinen ateriarytmi, napostelun välttäminen ja sokerin käytön vähentäminen ovat terveellisen ruokavalion kulmakiviä. Terveellinen ruokavalio on hyväksi myös hampaille, ja ruokailutottumusten avulla esimerkiksi hampaiden reikiintyminen saadaan pysymään kurissa.

Napostelu ja sokeri altistavat reikiintymiselle

Hampaiden reikiintyminen saa alkunsa, kun suussa esiintyvät bakteerit pääsevät käyttämään ravinnokseen suuhun päätyviä hiilihydraatteja, erityisesti sokereita. Tämän seurauksena bakteerien aineenvaihdunta tuottaa suuhun happoja, jotka puolestaan liuottavat mineraaleja hammaskiilteen pinnalta.

Tavallisesti sylki tarjoaa hampaille suojaa happohyökkäyksiltä neutraloimalla happojen vaikutusta, mutta jos ateriakertoja on liian tiheään, ei syljen vaikutus ehdi suojaamaan hampaita riittävästi. Tällöin hammaskiilteen mineraalit eivät palaudu tarpeeksi ateriakertojen välissä, ja hampaaseen alkaa kehittyä reikä.

Kaikesta sokerista ei kuitenkaan tarvitse luopua karieksen välttämiseksi, vaan olennaista on rajoittaa sokerin tiheää käyttöä ja pitää ruokailukerrat säännöllisinä, noin 4–6 kertana päivässä. Sokeristen leivonnaisten ja makeisten lisäksi myös esimerkiksi hillot, marmeladit, sokerimurot sekä perunalastut ja vastaavat kuuluvat ruoka-aineisiin, jotka voivat edesauttaa karieksen syntymistä.

Makeisten ja muiden sokeripitoisten ruoka-aineiden nauttiminen kannattaa keskittää tiettyihin herkkuhetkiin, mielellään muun aterioinnin yhteyteen. Aterian päätteeksi suuhun voi napata ksylitolipurukumin tai -pastillin, joka katkaisee happohyökkäyksen.

Lue lisää karieksesta ja sen hoidosta täältä.

Happamat ruuat ja juomat kuluttavat hammaskiillettä

Napostelun ja sokereiden vähentämisen ohella terveellisiin ruokailutottumuksiin kuuluu myös happamien ruokien ja juomien välttäminen. Happamat ruoka-aineet voivat aiheuttaa hammaskiilteen kemiallista liukenemista eli hammaseroosiota, joka voi näkyä hampaiden pinnalla esimerkiksi kulumisena ja hammaspinnan himmentymisenä.

Happamia ruokia ja juomia ovat esimerkiksi useimmat virvoitusjuomat, täysmehut, energiajuomat, maustetut kivennäisvedet ja sitrushedelmät. Sylki neutraloi myös näiden aineiden happamuutta, minkä vuoksi hedelmät, marjat ja vihannekset kannattaakin pyrkiä nauttimaan kokonaisina mehujen ja smoothieiden sijaan. Ruoan pureskeleminen antaa hampaille töitä ja lisää samalla syljeneritystä, joka suojaa hampaita.

Lue lisää hammaskiilteen liukenemisesta.

Vinkit hammasystävälliseen ruokavalioon:

  • Pyri jaksottamaan päivittäinen ruokailu 4–6 ateriakertaan vuorokaudessa ja suosi terveellistä, runsaskuituista ruokavaliota.
  • Vältä napostelua. Jos herkkuhammasta kuitenkin kolottaa, ajoita happamien tai sokeristen tuotteiden syöminen muun aterioinnin yhteyteen.
  • Nauti janojuomana vettä.
  • Ota ruoan jälkeen ksylitolipurukumi tai -pastilli tai huuhdo suu vedellä happojen neutraloimiseksi.
  • Älä pese hampaita heti happohyökkäyksen jälkeen, vaan odota vähintään puoli tuntia, jos olet nauttinut happamia ruokia tai juomia.
  • Nauti hedelmät, kasvikset ja marjat mieluiten kokonaisina.

Lue lisää aiheesta:

Kiilteen liukeneminen eli hammaseroosio

Karies eli hampaiden reikiintyminen

Suu ja yleisterveys

 

Hammaslääkärikeskus Furka

TÄSTÄ OULUN NETTIAJANVARAUKSEEN

TÄSTÄ IIN NETTIAJANVARAUKSEEN